Divovi nemačke automobilske industrije motre na fabričke pogone u Srbiji nakon niza pritužbi radnika zbog iznurivanja, ugrožavanja zdravlja i „psihičkog terora“. Ali, da li je to dovoljno da se išta promeni nabolje?
„Psihički teror.“ Tako ukratko jedna radnica kompanije Leoni u Prokuplju opisuje svakodnevicu na poslu. Mala plata, suluda norma, šikaniranje. Pristala je da govori za DW, ali pod uslovom da joj se ne pominje ime.
„Oni šefovima valjda kažu da nam to rade. Em ne staješ ni minut sa radom, em ti je neprestano neko nad glavom. Non-stop dreka, haos“, priča ona.
„Ljudi se ne bune jer su uglavnom u kreditima. Hteli, ne hteli, moraju na posao. Jer, u Prokuplju realno nemaš gde da radiš osim u Leoniju i još jednoj fabrici.“
Kablovi koje ova žena i kolege prave na kraju završavaju i u skupocenim modelima BMW-a. Iz bavarskog automobilskog diva su nam potvrdili da otkupljuju kablove upravo iz Prokuplja.
Radnici ili sindikati zato mogu da se na uslove rada požale direktno u Nemačkoj.
Tu je od početka prošle godine na snazi zakon o lancima snabdevanja, koji obavezuje nemačke firme da preduzmu korake ukoliko njihovi dobavljači krše ljudska prava radnika ili žestoko narušavaju životnu sredinu.
No, istraživanje DW pokazuje da žalbe nisu masovne. Nemački stručnjaci sa kojima smo pričali u zakonu vide potencijal, ali kažu da mnogo zavisi od primene. Srpski sindikalci sa kojima smo pričali – a koji jesu slali primedbe direktno u Nemačku – nemaju utisak da se išta menja.
Ipak, nekoliko nemačkih kompanija u odgovorima za DW tvrdi da pomno prati šta se dešava u srpskim fabrikama.
BMW „ozbiljno shvata“ optužbe
U Leoniju, jednoj od najvećih firmi u Srbiji sa četiri pogona i preko dvanaest hiljada zaposlenih, demantuju sve optužbe radnika. Kažu da nikad nisu imali ni prekršajnu prijavu, da je prosečna plata veća od 60.000 dinara, a o optužbama za „psihički teror“ navode:
„Svesni smo da je naš broj zaposlenih na nivou omanjeg srpskog grada, i da u takvoj sredini nije moguće učiniti sve zaposlene zadovoljnim, ali i činjenice da se, kao i u svakoj drugoj sredini te veličine, povremeno desi da od stotine rukovodećih pozicija, neodgovorni pojedinci prekrše interna pravila i uputstva.“ Sve se to, kažu, strogo disciplinski kažnjava pa i otkazom.
Prevoz radnika Leonija u Nišu.
Nemački BMW, jedan od kupaca Leonijevih kablova, navodi da je, posle našeg novinarskog upita, ozbiljno shvatio optužbe koje iznose radnici. Od Leonija je zatraženo objašnjenje. Potvrđuju da idu i u posete pogonu u Srbiji, ali kažu da to nije imalo veze sa pritužbama.
Iz Leonija kažu da im nijedan partner – pa ni BMW – nikada do sada nije zamerao ništa.
POVEZANO:
Sindikalcu iz „Jure“ porasli standardi?!
Mercedes proverava optužbe radnika za torturu u leskovačkoj „Juri“
Inače, nedavno je utanačeno da Leoni, izvorno i sam nemačka kompanija, pređe iz ruku austrijskog biznismena Štefana Pirera u ruke kineske kompanije Luksšer.
Dodjite u Elrad u Vlasitincu, preklinjemo Vas. Da vidite horor. Srbi terorisu srbe, ne trebaju nam ni korejci ni nemci! Help!!