“Burberry” zgrada u Vranju, postala je u proteklih 10 godina jedan od prepoznatljivih simbola grada, barabar sa zgradama iz vremena Osmanlija i kasnijeg razvoja države Srbije nakon oslobođenja.
Ova građevina, u samom centru Vranja, popularna je ne samo među Vranjancima, već i u celoj Srbiji. Čak je fotografija zgrade objavljena u najpoznatijem listu u Velikoj Britaniji “The Guardian”, piše Ok radio.
Zgrada iz realsocijalističkog perioda u centru grada, dobila je “Burberry” šare, po želji investitora.
,,Čuveni karo dezen pokriva celu fasadu zgrade u ulici Ive Lole Ribara već 10 godina, a još uvek izaziva pažnju onih koji prvi put dolaze u grad. Navodno, jedan lokalni biznismen je sa svojom građevinskom firmom dobio posao nadogradnje ove zgrade u centru Vranja, pod uslovom da sredi i fasadu. Gradska vlast, međutim, nije precizirala kako bi fasada trebalo da izgleda, pa je investitor pustio mašti na volju. Prema čaršijskim pričama, fasadu je ofarbao u “Burberry” dezenu jer je žena, koji je voleo veoma volela ovaj brend.“, priča jedan od stanara u ovoj zgradi.
„Burberry” zgrada je sagrađena pre nešto više od 50 godina. Legenda dalje kaže da su radnici gledali u košulju i bojili fasadu. Tako je jedna obična zgrada ušla u gradsku legendu.
Ali šta je popularnost donela onima koji u njoj stanuju, kao i onima koji imaju lokale i radnje u njenom prizemlju?
Jasmina Cvetković u prizemlju najčuvenije vranjske zgrade ima prodavnicu hrane i opreme za kućnje ljubimce. Kako kaže, ljudi ih poistovećuju sa zgradom, lakše nalaze lokal, ali da to ne utiče mnogo na odluku mušterija.
,,Ljudi nas znaju po tome što dosta dugo radimo ovaj posao, ali kad treba da nekom objasne nešto, da preporuče, oni za orjentaciju koriste Burberry zgradu. Vranjanci, kako su krenuli, imam mutisak da će jednog dana, svaka zgrada biti u dezenima nekog modnog brenda i trenda. Vole ljudi da prate modu, pa čak i kroz fasade. Da sam kojim slučajem investitor ili da odlučujem o fasadama, ja bih sve sive fasade obojila u neke svelte tonove, pastelne boje. Ali činjenica je da objekti, koji su po nečemu specifični, dosta doprinose boljoj orjentaciji ljudi u gradu, naročito kod mlađe dece, pa bi bilo lepo i fasade urediti u nekim takvim tonovima.“, preporučuje Jasmina.
Oni koji stanuju u ovoj zgradi, ali i oni koji su se doselili kasnije, kažu da im prilikom kupovine stanova, fasada i imidž zgrade, nisu bili motiv, već prvenstveno lokacija objekta.
,,Što se tiče same fasade, znam da je bilo i otpora kod jednog broja ljudi, koji su živeli u tom starom delu, pre nadogradnje, nisu hteli renoviranje zbog buke, majstora i svega što ide uz građevinske radove. Neki od stanara su odbili da im se srede terase, što je investitor inače nudio kao mogućnost. Publicitet koji je zgrada dobila u međuvremenu, imponovalo je mnogim komšijama, a nekima ne baš, bilo im je najnormalnije. Bilo nam je neobično kada pogledamo kroz prozor i vidimo kako ljudi zastajkuju, vade foto aparate, telefone, slikaju zgradu, slikaju se ispred nje, e tad su mnogi shvatili da je reč o nečemu neobičnom, nesvakidašnjem. Mnogi su možda baš i zbog tog prestiža kupili stanove u njoj, a drugi su smatrali da taj imidž možda i može da im podigne cenu stana.“, kaže Vranjanac koji je do nedavno živeo u ovoj zgradi.
On dodaje i da bi gradska vlast generalno trebalo da uloži u obnovu fasada, kako bi grad dobio neko novo ruho.
U šali kaže da bi tako možda na videlo i izašla šara, logo ili kod, nekog drugog modnog brenda u tekstilnoj industriji.
Zgrada koja se naslanja na “Burberry” zgradu u Vranju, tako je jedinstvena u Srbiji. Naime, na njoj je prvi, u čitavoj zemlji, urađen mural Dijani Budisavljević, koja je iz ustaških logora spasila na hiljade dece srpske nacionalnosti tokom Drugog svetskog rata. Mural je urađen tokom prošlog leta na inicijativu Ženskog solidarnog fronta iz Vranja.
Đuru za gradonačelnika Vranja,