Sve više auto-giganata najavljuje potpuni obrt u proizvodnji. Informacije o gašenju proizvodnje dizelaša i benzinaca u poslednje vreme toliko su česte da je utisak da ćemo vrlo brzo voziti samo automobile na električni pogon. Mnogi poznati brendovi čak su do detalja počeli da govore o rokovima i pohodu u radikalne promene, da je već sada izvesno da ćemo morati ili voziti elektro – automobile ili čuvati ono što imamo kako bi nam „ljubimci“ što duže potrajali.
Nemački auto gigant Folksvagen poslednji je u nizu proizvođača automobila koji su najavili potpuni prelazak na električni pogon. Kompanija je saopštila da će u Evropi prestati da prodaje vozila sa klasičnim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS) između 2033. i 2035. godine, piše Blic.
Prethodno je britanski proizvođač luksuznih automobila Jaguar najavio je da će do 2025. godine svi njegovi modeli biti na električni pogon, a slične najave stigle su i iz Fijata, koji planira da postepeno prelazi na električna vozila između 2025. i 2030. godine. Zato se u fabrici u Kragujevcu nadaju da će proizvoditi jedan od novih elektromobila.
I Dženeral Motors tvrdi da je na pragu komercijalizacije „najegzotičnije hemije baterija od svih“, dok „Tesla“ Ilona Maska već najavljuje i proizvodnju nove vrste baterija koje će imati šest puta veću snagu, zauzimati manje prostora i trošiti manje energije.
Imajući u vidu da su mnoge države, među kojima i Norveška i Velika Britanija, već najavile da će u narednih pet do deset godina početi da zabranjuju tradicionalne SUS motore i podržati svoje građane u prelasku na električna vozila, čini se da je pitanje trenutka kada bi i Srbija mogla da krene u tom smeru. To bi praktično značilo da na srpskim drumovima uskoro neće više biti benzinaca i dizelaša.
Prvi čovek odeljenja prodaje u Folksvagenu Klaus Zellmer prokomentarisao je trend elektrifikacije novih vozila i očekivani kraj prodaje benzinaca i dizelaša rečima da je neminovan i da – „samo zavisi od države do države i od proizvođača do proizvođača kada će ga sprovesti u delo“.
Izvršni direktor Fiata Olivier Fransoa rekao je da italijanska kompanija želi da omogući pristup električnim automobilima većem broju ljudi i da je deo njihovog plana unapređenje infrastrukture punjača i doprinos poboljšanju kvaliteta vazduha.
„Ovo će biti radikalna promena za Fiat. Odluka da predstavimo novi model 500 u isključivo električnom izdanju je zapravo doneta pre pandemije. Čak i tada, mi smo bili svesni da svet ne može da trpi više kompromisa. Shvatili smo da je bitno da nešto što pre uradimo, zbog planete Zemlje“, izjavio je Fransoa.
Analitičari Morgan Stenlija procenjuju da bi globalna prodaja električnih vozila mogla ove godine da poraste za 50 odsto, pa čak i više, dok bi prodaja vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem mogla da skoči između 2 i 5 procenata. Oni u svojoj analizi takođe predviđaju da će globalna penetracija električnih vozila dostići 4 odsto, a da će se do 2030. godine njihov udeo popeti na 31 procenat.
Ovakve prognoze svakako su jedan od razloga što se sve više automobilskih giganata odlučuje da pređe na električna vozila, a mnoge kompanije planiraju i gradnju sopstvenih fabrika baterija.
Kina je trenutno u vođstvu ka onome što analitičari nazivaju „zlatnim dobom za električna vozila“ (EV). Podstaknuti državnim subvencijama, kineski vozači kupuju oko polovine svih novih EV u svetu, a tamošnji industrijalci su izgradili najveću svetsku infrastrukturu za proizvodnju baterija. I Norveška je na dobrom putu, pa tako ova skandinavska zemlja planira da do 2025. godine prodaje isključivo automobile na električni pogon. Trenutno se svaki drugi prodati automobil u Norveškoj kreće na struju.
„Električni automobili su mnogo praktičniji i zbog toga što je država najavila brojna ograničenja za tradicionalne automobile sa unutrašnjim sagorevanjem u narednih nekoliko godina“, rekao je nedavno za „Blic Biznis“ Petar Stevanović, koji već 8 godina živi i radi u Oslu.
Vlada Srbije usvojila je pred kraj 2020. godine Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine električnih i hibridnih vozila. Tim propisom izdvojeno je 120 miliona dinara za podsticaj kupovine ekološki prihvatljivih vozila, a zahtevi za dodelu subvencija podnosiće se do 1. novembra. Tako građani Srbije koji u ovoj godini kupe električni automobil mogu od države dobiti subvenciju i do 5.000 evra.
Vozači koji se odluče da svoje stare automobile, sa pogonom na benzin ili dizel, zamene električnim ili hibridnim vozilima, mogli bi samo na gorivu da uštede i više od 500 dinara na svakih 100 pređenih kilometara.
Takođe, održavanje električnih vozila mnogo je jeftinije od servisiranja klasičnih automobila, a kao značajne prednosti stručnjaci ističu i ekološku komponentu, kao i mirnu i tihu vožnju, bolje ubrzanje i višegodišnju garanciju na pogonsku bateriju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, kao i Twitter nalogu.