Istraživanje je u 12 gradova i opština, među kojima je i Leskovac, sprovela Nevena Buđevac, sa Učiteljskog fakulteta u Beogradu, za potrebe Nacionalne asocijacije roditelja i nastavnika Srbije. “Mrtva je trka“ u količini nezadovoljstva stanjem u obrazovanju, kome su neophodne hitne i drastične promene.
Fokus grupe sa roditeljima organizovane su u Beogradu, Novom Sadu, Zrenjaninu, Sečnju, Subotici, Kikindi, Krajevu, Leskovcu, Nišu, Novom Pazaru, Šapcu i Čačku, a ispitivanje je pokazalo njihov stav da škola ne omogućava deci sticanje korisnih i primenljivih znanja, jer nisu motivisana, uče napamet i samo za ocenu. Nastava im ne pruža mogućnost da o naučenim sadržajima promisle, niti da razvijaju kritičko mišljenje.
Većina dece ide na privatne časove i često se oslanjaju na roditelje prilikom ispunjavanja školskih obaveza. Nastavnici su, po oceni roditelja, nemotivisani i često nekompetentni za rad sa decom. Nezadovoljniji su nastavnicima, nego učiteljima.
U drugoj fokus grupi okupljeni su nastavnici i direkori škola i oni su, pokazuje istraživanje, bili još kritičniji prema obrazovanju. Utisak je da su potpuno “potrošeni“ i demotivisani. Obzirom na činjenicu da se svakodnevno u školi suočavaju sa problemima, njihov broj i intenzitet ih kontinuirano iscrpljuju, pa ljubav koju imaju prema pozivu, više to ne može da kompenzuje.
Upravo zbog toga, mnogi prosvetni radnici napuštaju školu, pa u mnogima nije lako održati kontinuitet nastave.
Rezultati istraživanje nedvosmisleno pokazuju koliko su obrazovanju neophodne hitne i sveobuhvatne promene, jer nema drugog načina za trajnije i značajnije unapređenje stanja u ovoj oblasti, zaključuje Nacionalna asocijacija roditelja i nastavnika Srbije.
S.Stojiljković