Promena proporcionalnog-zatvorenog izbornog sistema sa samo 1 izbornom jedinicom u proporcionalni-otvoreni izborni sistem sa 30 izbornih jedinica je tek prva, ali vrlo važna karika u lancu srpske nesreće koja mora biti zamenjena.
Ta karika omogućava da glasači direktno biraju poslanike i tako eliminišu partijske lidere kao posrednike. To smanjuje uticaj partijskih lidera, a povećava uticaj glasača.
Sledeća karika koja mora biti zamenjena je mogućnost narodne inicijative i referenduma. Političari su ti koji donose odluke, ali to može i narod. Narodna inicijativa je predlaganje neke političke odluke od strane naroda.
Referendum je glasanje svih birača unutar određene teritorije (država, lokalni nivo) za ili protiv političkih odluka bilo da one potiču od političara ili od naroda i njihovo prihvatanje ili odbacivanje.
Za neke svoje odluke političari moraju da traže izjašnjavanje i saglasnost birača i to su obavezni referendumi, a o ostalim njihovim odlukama birači mogu da se izjasne ako požele i to su neobavezni referendumi.
Referendum ima karakter narodne sankcije.
U Švajcarskoj:
1) Narodna inicijativa i referendum su definisani samo Ustavom.
2) Narodnu inicijativu kojom se zahteva revizija Saveznog ustava mora predložiti 100.000 glasača svojim potpisom, a rok za skupljanje potpisa je 18 meseci od zvaničnog objavljivanja njihove inicijative.
3) Potom o promeni Ustava odlučuju građani obaveznim referendumom.
U Srbiji:
1) Narodna inicijativa i referendum su definisani Ustavom, ali i Zakonom o referendumu i narodnoj inicijativi.
U Ustavu Srbije članom 203 je propisan broj neophodnih potpisa, a Zakonom o referendumu i narodnoj inicijativi, članom 36, je propisan vremenski rok za skupljanje potpisa.
2) Narodnu inicijativu kojom se zahteva revizija ustava mora predložiti 150.000 glasača svojim potpisom, a rok za skupljanje potpisa je 7 dana od zvaničnog objavljivanja njihove inicijative.
3) Potom o promeni Ustava odlučuju poslanici Narodne skupštine.
Razlika u broju potpisa, vremenskom roku i daljoj proceduri dokazuje neskrivenu težnju srpskih partijskih lidera da njihov politički uticaj bude 100%, a uticaj građana ravan nuli.
Predlažem vam da i na ovaj način testirate političare tako što ćete im predložiti da u program svoje partije uvrste promenu ustavne regulative narodne inicijative i referenduma po uzoru na Švajcarsku.
Njihova reakcija će vam pokazati da li pod „demokratijom“ podrazumevaju vladavinu naroda ili vladavinu partijskih lidera. Ovo bismo mogli nazvati „Test za partijske lidere broj 2“!