Kako bi autohtona sorta grožđa „prokupac“ po kojoj je poznat prokupački kraj, konkurisala za reprezentativnu UNESCO listu nematerijalnih dobara, formiran je Odbor za promociju grožđa „prokupac“ kao brenda Prokuplja.
Njega čine ljudi iz svih društvenih sfera u gradu, a između ostalog ovaj odbor će se baviti promocijom svih kulturnih i istorijskih vrednosti prokupačkog i topličkog kraja.
„U narednom periodu, odbor će organizovati razne skupove, tribine, književne, pesničke i muzičke večeri i ostalo sa ciljem promovisanja prokupca. Smatramo da prokupac, običaji vezani za branje grožđa, pripremu vina i ostalo u Prokuplju, zaslužuje da se nađe pored rakije šljivovice“, kaže muzejski savetnik, istoričar Narodnog muzeja Toplice u Prokuplju Darko Žarić.
On dodaje da je ovo grožđe jedinstveno u svetu i da zaslužuje da je nađe u kulturnoj baštini.
„Znamo da je to ozbiljan i dug put, koji zahteva veliko angažovanje, ali važno je početi“, naglašava Žarić.
Prokupac, zvani i rskavac je sorta stara oko 1.000 godina. U Povelji kneginje Milice iz 1395. godine kada se prvi put pominje Grad Svetog Prokopija piše da ona poklanja vinograd manastiru Svetog Pantelejmona na Svetoj Gori. Da je ovaj kraj bogat vinovom lozom potvrđuju brojni zapisi putopisaca koji su se u to doba kretali putem od Carigrada ka Rimu. Procenjuje se da je Toplica u to vreme imala oko 5.000 hektara vinograda. Prokupac se iz postojbine proširio u obližnju Župu gde ga i danas ima najviše.
Kako je u poslednje vreme sve više onih koji obnavljaju vinograde, sade „prokupac“ , od njega prave vino uz poštovanje tradicionalnih običaja, budućnost ove sorte grožđa je sve svetlija, a Prokupčani žele da dobije i svoje mesto u svetu.
B.Roganović