Ministarstvo prosvete saopštilo je po kojim modelima će raditi škole u Srbiji u toku četvrte nedelje rada.
Na osnovu odluke Tima za praćenje i koordinisanje primene preventivnih mera u radu škola drugi model organizacije obrazovno-vaspitnog rada (kombinovana nastava), od ponedeljka, 20. septembra, primenjivaće se u sedmom i osmom razredu osnovnih škola na teritoriji devet lokalnih samouprava.
To su: Arilje, Bogatić, Valjevo, Lajkovac, Ivanjica, Knjaževac, Koceljeva, Kragujevac i Topola.
Drugi model nastave podrazumeva da se obrazovno-vaspitni proces organizuje kombinovanjem neposredne nastave i nastave na daljinu, a odeljenja su podeljena u grupe.
Drugi model organizacije obrazovno-vaspitnog rada (kombinovana nastava), od ponedeljka, 20. septembra, primenjivaće u srednjim školama na teritoriji 45 lokalnih samouprava.
To su: Beograd, Bor, Petrovac na Mlavi, Zaječar, Kosjerić, Prijepolje, Čajetina, Bojnik, Vlasotince, Leskovac, Vršac, Valjevo, Ub, Bogatić, Vladimirci, Krupanj, Šabac, Gornji Milanovac, Lučani, Čačak, Aleksinac, Niš, Sokobanja, Babušnica, Velika Plana, Smederevo, Smederevska Palanka, Despotovac, Jagodina, Paraćin, Svilajnac, Ćuprija, Vranje, Trgovište, Aleksandrovac, Trstenik, Kraljevo, Novi Pazar, Tutin, Kikinda, Ruma, Prokuplje, Aranđelovac, Kragujevac i Topola.
Treći model nastave (onlajn nastava) primenjivaće se u srednjim školama na teritoriji osam lokalnih samouprava: Bajina Bašta, Užice, Lebane, Lajkovac, Ljig, Ivanjica, Bela Palanka i Sremska Mitrovica.
Treći model organizacije obrazovno-vaspitnog rada primenjivaće se i dalje u osnovnim i srednjim školama na teritoriji AP Kosovo i Metohija.
Pre donošenja odluke, za svaku lokalnu samoupravu razmatrani su opšta epidemiološka situacija, podaci iz nadzora o obolevanju od kovida 19 kod učenika i nastavnika, kao i podaci o utvrđenim klasterima obolelih, odnosno broju odeljenja koja su prešla na treći model nastave usled obolevanja učenika, saopštilo je Ministarstvo prosvete.
U svim ostalim osnovnim i srednjim školama u Srbiji se primenjuje prvi model organizacije obrazovno-vaspitnog rada koji podrazumeva neposrednu nastavu u školama.
Postupak kod pojave slučajeva infekcije učenika u školama
U situacijama kada se pojave slučajevi infekcije koronavirusom kod učenika, roditelj o tome obaveštava školu.
Ukoliko se u jednom odeljenju pojave dva ili više slučajeva infekcije, direktor škole organizuje rad u školi prema sledećim instrukcijama:
Ukoliko se radi o odeljenjima sa 16 ili manje učenika, nakon pojave tri obolela učenika u odeljenju prelazak na treći model u trajanju od 10 dana se nalaže samo za to odeljenje;
Ukoliko se radi o odeljenjima sa 17 i više učenika, nakon pojave dva slučaja, to odeljenje se deli na dve grupe i nastavlja rad po drugom (kombinovanom) modelu nastave. Na grupe se potom primenjuje postupak za odeljenja sa 16 i manje učenika, odnosno nakon pojave nova tri obolela učenika u grupi prelazak na treći model u trajanju od 10 dana se nalaže samo za tu grupu.
Ukoliko primenom ranije propisanih kriterijuma i dalje postoje elementi za razmatranje prelaska na treći model nastave cele smene ili cele škole, direktor, bez odlaganja, obaveštava nadležnu školsku upravu i teritorijalno nadležni institut/zavod za javno zdravlje, koji procenjuje situaciju, utvrđuje epidemiološke rizike i donosi konačnu odluku o kojoj obaveštava školu.
Za odeljenja koja trenutno, zbog najmanje dva učenika pohađaju nastavu na daljinu, počevši od 20. septembra 2021. godine primenjuju se navedeni kriterijumi.
Imajući u vidu dominantnu transmisiju delta varijante koronavirusa, koja može uzrokovati obolevanje od kovida 19 i kod osoba koje su prethodno preležale ovu bolest i kod vakcinisanih osoba, neophodna je upotreba zaštitnih maski za sve zaposlene, uključujući i osobe koje su potpuno vakcinisane i osobe koje su preležale kovid.
Tim preporučuje upotrebu zaštitnih maski za sve učenike i sve vreme tokom boravka u školi. Izuzetno, kada učenik iz zdravstvenih razloga ne može da nosi masku zbog kontraindikacija koje su potvrđene stručnim mišljenjem lekara specijaliste odgovarajuće grane medicine, potrebno je organizovati rad tako da ovaj učenik boravi u školskom prostoru bez maske, pri čemu je potrebno povećati fizičku distancu sa drugim učenicima i zaposlenima i pojačati primenu svih mera zaštite (dezinfekcija ruku, čišćenje i dezinfekcija nastavnih sredstava i prostora).
Ovaj izuzetak moguće je primeniti na zahtev roditelja i isključivo uz priloženo mišljenje lekara specijaliste odgovarajuće grane medicine i to po pravilu u školi za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.
S obzirom na to da su tokom nadzora uočeni značajniji rizici za zaražavanje učenika i zaposlenih u njihovim aktivnostima van škola, preporučuje se roditeljima, učenicima i zaposlenim u školama da strogo i dosledno primenjuju mere lične zaštite od infekcije kako u školi, tako i van škole. Posebno je važno izbegavati masovna okupljanja u zatvorenom i na otvorenom prostoru, naročito ukoliko se tokom okupljanja ne primenjuju propisane mere lične zaštite, navodi se u saopštenju.
Sve osnovne i srednje škole u Republici Srbiji su u obavezi da u potpunosti obezbede primenu pet ključnih mera strategije za smanjenje rizika, zaključuje se.