U Vlasotincu su u maju povećane cene komunalnih usluga: voda se plaća skuplje za 7,5 odsto a odnošenje smeća za neverovatnih 92 odsto. Astronomsko poskupljenje smeća u ovom gradiću na jugu Srbije ujedno je najveće pojedinačno poskupljenje neke komunalne usluge na teritoriji cele Republike Srbije otkad je počela pandemija koronavirusa.
Da bude još gore, Vlasotince je duže vreme imalo krupan problem sa pružanjem usluge odnošenja smeća. U maju i junu, zbog kvarova na kamionima, JKP Komunalac je neredovno iznosio smeće, a direktor Božidar Kocić se stidljivo izvinio građanima zbog toga, a zatim na sednici Skupštine opštine (održanoj krajem juna – prim. nov) pozvao građane da naprave reprogram svojih dugova, kako ne bi bili utuženi. On je tada u dva navrata pomenuo da je sa „ovom vlašću milina sarađivati“.
“Sve što smo potražili dobili smo. Problem je unutar nas”, rekao je Kocić.
Ruku na srce, predsednik opštine Bratislav Petrović rekao je tada da ne može da shvati zašto preduzeće ne radi bolje, da posluje sa gubitkom od osam miliona dinara, da ima kadrovske problem i zastareo vozni park.
“Da dođe privatnik profunkcionisalo bi u roku od 24 sata. Radnici moraju da shvate da svoju platu moraju da zarade. Razmišljamo i o statusnoj promeni ovog preduzeća, iako sam ja 2008.godine bio protiv spajanja komunalnog preduzeća sa PVV-om “, dodao je predsednik Petrović.
Međutim, iz beogradske Organizacije potrošača i Udruženja bankarskih klijenata “Efektiva” se pitaju koliko loša mora biti usluga i kakav je nivo potrošačke zaštite u Vlasotincu kad građani moraju sami da zavrnu rukave i očiste svoj grad od đubreta?
“Ovo ističemo zato što Vlasotince sve vreme ima svoju lokalnu organizaciju za zaštitu potrošača, koja za više od 19 godina postojanja nije uspela da napravi svoj veb sajt ili makar fejsbuk stranicu (najjeftiniji, praktično besplatan način za javnu komunikaciju sa potrošačima), i za kojom u medijima gotovo da ne postoje tragovi nekakvih aktivnosti u poslednjih 10 godina. Međutim, Opštinska organizacija potrošača Vlasotince dobila je prošle godine 1.100.000 dinara na konkursu Ministarstva trgovine, turizma i komunikacija. Time je ova članica saveza potrošačkih organizacija NOPS postala potrošačko savetovalište za region južne i istočne Srbije, zajedno sa Centrom za zaštitu potrošača Forum iz Niša. Šta to znači? Da je Vlasotince od prošle godine formalno postalo važan regionalan punkt potrošačke zaštite u Republici Srbiji. Šta to još znači? Da država po osnovu projektnog finansiranja plaća Opštinsku organizaciju potrošača Vlasotince da pomaže potrošačima iz celog regiona južne i istočne Srbije”, navode iz “Efektive”.
Dakle, kako objašnjavaju, kad potrošači iz južne i istočne Srbije imaju problem sa, na primer, prodavcima patika i tehničke opreme, turističkim agencijama, EPS-om, telekomunikacionim operatorima i lokalnim komunalnim preduzećima, njih Ministarstvo prvenstveno upućuje na Centar za zaštitu potrošača Forum iz Niša i Opštinsku organizaciju potrošača Vlasotince.
“Primere problema nismo izabrali slučajno. To su problemi koji se u Srbiji najteže rešavaju, kad uopšte mogu da se reše. To su masovni potrošački problemi sa sistemskim uzrokom. Za te probleme svi znaju, ali sve ostaje na nivou uzaludnog, povremenog pominjanja u medijima. Pretragom javno dostupnih izvora informacija nismo otkrili tragove bilo kakvog reagovanja Opštinske organizacije potrošača Vlasotince na astronomsko poskupljenje odnošenja smeća u Vlasotincu. Nismo otkrili ni tragove upozoravanja javnosti na probleme potrošača zbog neodnošenja smeća. Štaviše, nismo otkrili tragove nijedne akcije ove organizacije koja bi bila usmerena na zaštitu kolektivnih prava potrošača u Vlasotincu u poslednjih 10 godina. Poslednja vest na ovu temu, kažu Google i Yahoo, potiče iz novembra 2011. godine i tiče se istraživanja sprovedenog među žiteljima Vlasotinca o cenama proizvoda i trgovačkim maržama”, dodaju.
Otada, kako navode iz “Efektive”,Opštinska organizacija potrošača Vlasotince pominje se samo kao dobitnik opštinskih podsticajnih sredstava u iznosu od 360.000 dinara (2017. godine), i kao dobitnik sredstava na konkursu Ministarstva trgovine u iznosu od 1,1 miliona dinara na osnovu kojeg je postalo regionalno potrošačko savetovalište za južnu i istočnu Srbiju (2020. godine).
“Dakle, potrošačkoj organizaciji koja uprkos dobijenom novcu i dalje nema ni sajt ni fejsbuk stranicu, o čijem delovanju na planu zaštite potrošača nema vesti čitavu deceniju, i koja se ne oglašava javno povodom ekstremno visokog poskupljenja komunalija u sopstvenom gradu, treba da verujemo da je u stanju da rešava probleme potrošača iz cele južne i istočne Srbije i da će se javno oglasiti kad primeti da se njihova prava masovno krše?”, pitaju se u ovoj organizaciji.
I kažu da to nije sve.
“Ova i ovakva organizacija dobila je 2017. godine čast da njen predsednik zauzme jednu od pet stolica namenjenih potrošačkim organizacijama u Nacionalnom savetu potrošača. To telo se do sada nijednom nije sastalo, ali je do dana današnjeg ostalo nepoznato ko je predložio njegov sastav, kako se to moglo desiti mimo Saveta potrošača u kojem sede predstavnici 30 potrošačkih organizacija, i po kom kriterijumu su od pet stolica za potrošačke organizacije savezu NOPS pripale četiri stolice a savezu CEPS jedna. Najveća je enigma čime je Opštinska organizacija potrošača Vlasotince zaslužila da zauzme jednu od tih pet stolica – osim po tome što je članica privilegovanog, monopolističkog NOPS-a – a možemo samo da pretpostavljamo po kom kriterijumu je ta organizacija dobila 1,1 milion dinara od Ministarstva trgovine, koje u poslednjih deset godina najviše novca daje upravo NOPS-u, CEPS-u i njihovim članicama. Preko 100 miliona dinara je ulupano u ove paradržavne organizacije, koje gotovo da prstvom nisu mrdnule kako bi popravile položaj potrošača. Naprotiv, paralelno sa tim, one dobijaju novac i od komunalnih preduzeća, kojima često aminuju nezakonit rad na štetu potrošača”, zaključuju u “Efektivi”, a njihovo celo obraćanje možete pročitati OVDE.
Redakcija Rešetke pokušala je da stupi u kontakt sa Novicom Jovanovićem, koji je, kako se navodi na sajtu Ministarstva trgovine, odgovorno lice u Opštinskoj organizaciji potrošača Vlasotince, ali on danima nije odgovarao na naše pozive.
Kako smo ranije pisali, na nove cenovnike usluga javno-komunalnih preduzeća “Komunalac” i “Vodovod” odbornici Skupštine opštine dali su sredino maja.
Direktor „Komunalca“ Božidar Kocić rekao je tada da ovo preduzeće nije povećavalo cene od 2017.godine, čak ni za rast cena na malo i da je povećanje bilo nužno, a predsednik opštine Bratislav Petrović objasnio je zašto se uvodi stavka „deponovanje smeća“.
“Ta stavka je postojala i ranije, ali je do sada za građane to plaćala opština. Međutim, sada postoje zakonske prepreke i opština više ne sme da plaća tu stavku”, rekao je Petrović.
Po novom cenovniku JKP Vodovod, cena kubnog metra vode porasla je za 7.5% i za domaćinstva će ubuduće iznositi 63,69, a za pravna lica 117,07 dinara po metru kubnom.Odbornici su doneli odluku o povećanju novčanog kapitala ovih komunalnih preduzeća i to 20 miliona dinara kod „Komunalca“ i 53 miliona kod „Vodovoda“.
Ovim iznosom, kako je rečeno, treba da budu isplaćena sva dugovanja za struju koja najviše opterećuju poslovanje „Vodovoda“ i da se nabave novi vodomeri. Na sinoćnjoj sednici doneta je odluka o kreditnom zaduženju opštine kod poslovnih banaka u iznosu od 70 miliona dinara.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, kao i Twitter nalogu.