Nove mere za olakšavanje otplate kredita građanima, kojima je Narodna banka obavezala sve banke u Srbiji, stupile su na snagu 15. oktobra i njima se predviđa niz pogodnosti za klijente, a sve je stvar dogovora građana sa finansijskom institucijom
Namera Narodne banke bila je da uspostavi trajni sistem zaštite dužnika u kriznim situacijama, a banke će morati da primene razumne mere i neće smeti da ignorišu realne životne okolnosti klijenata koji su uzeli kredit, ali ga zbog gubitka posla ili smanjenja prihoda, teško otplaćuju. Cilj je da se problemi sa otplatom rešavaju preventivno, pre nego što se pokrenu tužba ili izvršenje.
Otežane realne životne okolnosti mogle bi biti izazvane gubitkom posla, značajnim smanjenjem prihoda ili teškom bolešću zbog kojih je umanjena radna sposobnost. Osnov za olakšice su i teška bolest ili smrt supružnika ili deteta, razvod.
U dogovoru sa bankom, korisnicima kredita se može: produžiti rok otplate, smanjiti kamatna stopa, privremeno odložiti plaćanje, promeniti valuta, delimično oprostiti dug, reprogramirati kredit ili odobriti zastoj u otplati dok se korisnik finansijski ne oporavi.
To je, predvidela je Narodna banka Srbije, stvar dogovora klijenta i banke, a moguće su i druge mere kojima se dužniku omogućava realan nastavak otplate.
Zahtev za olakšice se podnosi banci, koja je dužna da odgovori u roku od 30 dana. Ukoliko zahtev bude odbijen, građani se mogu žaliti Komisiji za olakšice u toj banci, a ako ni tada nema pozitivnog odgovora, korisnik se obraća Narodnoj banci Srbije, koja proverava da li su ispoštovane sve propisane procedure.
S. Stojiljković








































































