Iako najave američkih sankcija Naftnoj industriji Srbije traju gotovo deset meseci, čini se da država i dalje nema spreman plan za slučaj da one zaista stupe na snagu.
Zvaničnici ponavljaju da su rezerve dovoljne i da nema razloga za zabrinutost, ali podaci i upozorenja iz industrije govore drugačije: ako se u narednih nekoliko meseci ne pronađe rešenje, tržište goriva u Srbiji moglo bi se suočiti s ozbiljnim potresom – a šverc goriva ponovo bi mogao procvetati.
Rezerve traju dva i po meseca
Predsednik Aleksandar Vučić priznao je da trenutne zalihe derivata mogu pokriti potrošnju za nešto više od dva i po meseca, dok bi rezerve sirove nafte potrajale svega dvadesetak dana. Nakon toga, sve zavisi od dogovora sa ruskim vlasnikom NIS-a.
„Napravio sam neka lična prijateljstva u svetu koja bi nam omogućila dopremanje nafte do obližnjih luka, ali moramo da razgovaramo sa ruskim akcionarima da li oni tu naftu mogu da prerađuju. Ako ne mogu, moraćemo da uvozimo direktno derivate. A onda je to ogromno pitanje prevoza i kapaciteta“, rekao je Vučić, istakavši da „nigde u ovom delu Evrope nema dovoljno kapaciteta za prevoz tih derivata“.
Drugim rečima, ukoliko NIS ne bude mogao da nastavi proizvodnju, tržište derivata ostaće bez stabilnog snabdevača, a prevoz goriva iz inostranstva mogao bi postati logistička noćna mora.
Formalno „ima dovoljno“ – ali ne zadugo
Prema izvorima Forbes Srbija, trenutno postoje tri vrste zaliha: komercijalne, operativne i obavezne. Država, odnosno Ministarstvo energetike, u obavezi je da ima obavezne rezerve derivata u količini koja odgovara prosečnom neto uvozu iz prethodne godine za 40 dana. Operativne zalihe pokrivaju dodatnih sedam dana prosečne potrošnje.
„Te rezerve su zaista u poslednjih deset meseci na višem nivou nego ranije“, navodi izvor. „Ali ako sankcije potraju, sve to će vrlo brzo nestati. Uvoz derivata bi postao preskup, a prevoz ograničen. To je recept za tržišni šok.“
Šverc kao „ventil“ za tržišni pritisak
Iako stručnjaci ne veruju da će se ponoviti scena iz 90-ih, kada se benzin prodavao u plastičnim flašama i kantama na svakom ćošku, priznaju da bi siva ekonomija u sektoru goriva ponovo mogla ojačati.
„Neće biti kolona za benzin kao devedesetih, ali će se pojaviti mreža malih nelegalnih distributera koji će profitirati na nestašicama i razlikama u ceni“, objašnjava sagovornik. „Ako se zalihe iscrpe, a sankcije ostanu, deo tržišta svakako će otići u sivo.“
Takav scenario, kažu, ne samo da bi ugrozio poreske prihode države, već bi stvorio nelojalnu konkurenciju legalnim distributerima i smanjio kvalitet goriva na pumpama.
Vučić: „Zamolićemo Ruse da razmisle“
Predsednik Srbije isključio je mogućnost nacionalizacije NIS-a, ali je u istom obraćanju dodao da je „to opcija – poslednja, ali opcija“.
„Zamolićemo naše ruske prijatelje da još jednom razmisle o posledicama po Srbiju… Molim ih da razgovaraju sa Amerikancima, jer imaju kontakte o svim temama, pa mogu i o ovoj“, rekao je Vučić.
Dok vlast pokušava da balansira između Moskve i Vašingtona, energetska realnost se ne može zaobići: rezerve ističu, logistika je ograničena, a zavisnost od ruskog partnera gotovo potpuna. Ukoliko se sankcije oduže, pitanje nije da li, već koliko brzo će se nelegalni promet goriva vratiti na srpske puteve.