Vlada Srbije donela je novu uredbu o subvencionisanju vozila, od motora do automobila. Novi podsticaji odnose se na kupovinu novih ekoloških, električnih i hibridinih vozila, a pravo na novac imaju fizička i pravna lica, kao i preduzetnici.
Visine subvencije zavisiće od tipa vozila, a iznosi se kreću od 250 evra do 5.000 evra.
Uredbom su definisane subvencije za pet kategorija vozila: mopede i lake tricikle, motocikle, putnička vozila sa najviše devet sedišta, zatim vozila vrste M1 i N1 koja pokreće hibridni pogon i vozila M1 i N1 koja pokreće hibridni pogon koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem ima barem jedan električni motor.
Zahtevi za subvenciju moguće je podneti Ministarstvu zaštite životne sredine i to do 31. oktobra 2022. godine.
U prvoj kategoriji našli su se električni moped i laki tricikl i za njihovu kupovinu od države je moguće dobiti 250 evra. Za električni moped kaže se da nema velike troškove i da se može voziti po ceni od 0,35 dinara po kilometru. Maksimalna brzina mu nije veća od 45 km/h, a snaga motora od 4 kW i to je isto slučaj i za električni tricikl.
Za kategorije vozila vrste od L3 – do L7 od države je moguće dobiti 500 evra.
Reč je o sledećim modelima:
- L3 – motocikl – vozilo sa dva točka čija najveća konstruktivna brzina prelazi 45 km/h
- L4 – motocikl sa bočnim sedištem – vozilo sa tri točka čija brzina prelazi 45 km/h
- L5 – teški tricikl – vozilo na tri točka čija brzina bez obzira na način prenosa prelazi 45 km/h
- L6 – motorno vozilo sa četiri točka: čija težina nije veća od 350 kg, što ne uključuje masu baterija; najveća brzina ne prelazi 45 km/h
- L7 – teški četvorocikl, težina nije veća od 400 kg, odnosno 550 kg za vozila za prevoz tereta, što ne uključuje masu baterija ako je reč o električnim vozilima
Treća kategorija koja se odnosi na M1 vozila odnosno na putnička vozila sa najviše devet sedišta i laka teretna vozila isključivo na električni pogon izdvojiće se oko 5.000 evra.
Četvrta kategorija se odnosi na vozila vrste M1 i N1 koja se pokreću na hibridni pogon uz obavezu da se punjenje može ostvariti i iz spoljnog izvora električne energije kao i za električna vozila sa ugrađenim sastavom za produženje autonomije kretanja sa emisijama CO2/km do najviše 50 g/km – 3.500 evra.
Peta kategorija vozila vrste M1 i N1, odnosno vozila koja pokreće hibridni pogon koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem ima bar jedan električni motor i može da se bez aktiviranja motora sa unutrašnjim sagorevanjem određeno vreme samostalno kreće isključivo na električni pogon, pri čemu se proizvodnja električne energije za dopunu baterija obavlja unutar samog vozila- 5.000 evra.
Ocena je da je najveći problem u Srbiji zbog kojih se ovi automobili ne koriste mnogo jeste cena, a sa dobijanjem subvencija ovaj problem bi mogao da bude bar malo rešen. Pored toga postoji problem mrežne infrastrukture, kao i dostupnosti brzih punjača kojih prema nekim podacima ima smo 70 dostupnih.