Mala mesta za okupljanje su oduvek bila voljena od strane svih, a posebno mladih. Sada kada je sve urbanizovano i ubrzano dosta znači kada se nađe malo, tiho mesto nalik kući, gde možemo da usporimo i da se odmorimo.
U zauzetim životima učenika i studenata, za mnoge je kafa, kako oni tvrde, neophodna. Kako bolje provesti trenutke odmora nego u kafiću. Dok su veći kafići glasniji i imaju više ljudi, manji imaju prijatniju atmosferu i ambijent. Nekim ljudima više prijaju manja mesta, jer tu mogu da se odmore i da završe svoje obaveze uz svoj omiljeni napitak.
U Leskovcu možemo naći nekoliko takvih manjih mesta koja su prilično popularna među mladim ljubiteljima kafe. Svi su posebni na svoj način, ambijentom, ali i načinom prodaje. Neki nude kafu za poneti, a neki i mesto za sedenje.
Posetili smo dva manja mesta u Leskovcu i pričali sa vlasnicima, ali i mladima koji su bili tamo na svojoj pauzi za odmor, ali i rad. Došli smo do zaključka da su manja mesta pristupačnijih cena koja istovremeno pružaju kako osećaj kućne atmosfere, tako i radne. Mladima nedostaje veći broj ovakvih malih mesta na kojima mogu istovremeno da se druže i da završavaju svoje redovne obaveze. Bez obzira na to što neka mala mesta imaju besplatan wi-fi, većina mušterija više uživa u živoj priči sa prijateljem pored sebe ili u objektu. Ovakva mala mesta oživljavaju druženja i komunikaciju.
Ninoslav Karpandžić, vlasnik “Coffee Time”-a kaže da kod njega dolaze uglavnom mladi do 25 dofina starosti.
“Najčešće učenici i studenti kojima je lakše da uzmu kafu za poneti nego sesti na kafu zbog obaveza. Takođe, dolazi puno mladih parova koji kupe svoje kafe za poneti, odu u park da šetaju jer žele svoj mir uz svoju kafu. Dešava se da dođu kolima, kupe kafe i idu na put. To su najčešće studenti koji studiraju u drugom gradu pa usput piju kafu da bi se razbudili”, kaže vlasnik.
Po njegovom mišljenju, manji kafići imaju značajan uticaj na mlade.
“Imaju, to ih povezuje. Mladi koji dolaze kod mene mi pričaju kako ne vole da sede u većim kafićima. Verujem da su manja mesta ili ta koja nude kafe za poneti bolja, jer kada mladi sednu u veći kafić ne mogu da se čuju. Njima atmosfera i glasna muzika ne dozvoljavaju da pričaju pa se oni najčešće povežu na internet i gledaju u svoje telefone. U manjim prodavnicama su prijatniji prodavci tako i u manjim kafićima, pa su prijatnije i interakcije. Dok u mom iskustvu konobari u većim mestima su nervozniji i nemaju vremena da popričaju sa kupcem jer žele da završe posao i idu kući, ali na manjim mestima prodavac nema toliko ljudi i stolova pa je smireniji i slobodniji da priča i da da savet”, dodaje.
Nađa Anđelković, ćerka vlasnice “Coffee Shop Queen”-a i ljubitelj kafe, ističe da su ovakvim mestima mušterije važne kao i mišljenje mladih.
“Kućna atmosfera je uvek prisutna pa je ljudima lakše da se opuste ili završe svoje obaveze. Mala mesta uvek donose neke inovacije baš zbog ljudi, na primer, mi u Queen-u smo videli kako u Leskovcu nema veganskih kafa, pa smo ih uveli za ljude koji su netolerantni na laktozu, ljude koji poste ili imaju veganski način ishrane.
Omladinci, dodaje, u ovom prostoru i uče i završavaju neke druge svoje obaveze .
“Dostupan je internet za ljude kojima je potreban kako bi radili na laptopu, a i mirno je mesto. Nema toliko ljudi da te uznemirava, kao što bi na primer kući. Videla sam kako je rađeno istraživanje na ovu temu i oni su zaključili da postajemo produktivniji kada promenimo radno okruženje i kada smo okruženi ljudima, a uz sve to nas kafa razbudi. Meni je bolje kada ovde učim, jer se osećam produktivnije i lepše”, zaključuje ona.
Autor: Katarina Šterović