U Domu zdravlja ne žele da saopšte ko se zapravo javlja na telefon u Hitnoj pomoći

Hitna pomoć Leskovac / Fotografija iz arhive

Služba hitne medicinske pomoći u Domu zdravlja Leskovac nema obavezujući protocol rada, javljanja na telefon i postavljanja pitanja jer on nije usvojen na nacionalnom nivou, objašnjava direktor ove zdravstvene ustanove Slaviša Božić.

.

Direktor nije odgovorio na naše pitanje ko zapravo obavlja posao dispečera u Hitnoj pomoći i da li su oni obučeni za taj posao, ali u pisanom prosleđenom dopisu našoj redakciji objašnjava da se tamo “postupa po indeksu urgentnog zbrinjavanja gde su jasno odvojeni prioriteti zbrinjavanja”.

U ovom odgovoru ga demantuju nedavna dešavanja koja su uzburkala javnost nakon što je zaposlena u hitnoj ispsovala sugrađanina koji je telefonom tražio pomoć za baku njegove žene, nakon što su odbili da pomognu devojci koja je pala u nesvest, nakon….

“Protiv zaposlene koja je obavljala poslove na prijemu poziva na telefonu za hitne intervencije 4. januara, pokrenut je postupak za utvrđivanje povrede radne obaveze, a u skladu sa Zakonom o zdravstvenoj zaštiti i Zakonom o radu. Kako je za postupak utvrđivanja povreda radne obaveze neophodno ispoštovati zakonsku procedure kao i rokove date zakonom, obaveštavamo vas da postupak izricanja mere za povredu radne obaveze još uvek nije okončan”, piše u Božićevom odgovoru.

Podsetimo, za pojedine beogradske medije je direktor rekao da je ta radnica već sklonjena sa tog radnog mesta i da se sigurno više neće javljati na 194.

Direktora smo podsetili i na slučaj Marjana Rašića, koji trenutno živi u inostranstvu, a koji je zatražio u junu prošle od uprave Doma zdravlja Leskovac i zaštitnika pacijenata da pokrenu disciplinski postupak protiv zdravstvenog radnika koji je juče, prilikom poziva broja Hitne pomoći u ovom gradu odbio da pruži pomoć njegovoj majci koja je onkološki pacijent i pritom izvređao čoveka koji se brine o njoj u njegovom odsustvu.

“Dom zdravlja Leskovac je ju junu 2023. godine postupio u svemu po nalogu Zdravstvenog inspektora u predmetu prijave Marjana Rašića i preduzeo Zakonom o radu predviđene mere protiv zaposlenog koji je tog dana obavljao poslove na prijemu poziva na broju 194  i koji je učinio povredu radne obaveze”, piše Božić, ali ne navodi koje su zapravo to mere.

ŠTA JE PROTOKOL ZA TRIJUAŽU POZIVA?

Nacrt Zakona o hitnoj medicinskoj pomoći predviđa da svaki dom zdravlja jedne opštine ili grada ima sopstvenu Službu za hitnu pomoć u kojoj bi stalno bili dostupni jedan lekar i jedan tehničar, odnosno medicinska sestra.

Broj terenskih ekipa formirao bi se u skladu sa brojem stanovnika.

Ukoliko Predlog zakona o hitnoj medicinskoj bude usvojen, primanje poziva više ne bi bio zadatak ekipe u ambulanti.

Ovaj nacrt predviđa osnivanje dispečerskih centara po upravnim okruzima.

Srbija je podeljena na 25 upravnih okruga, tako da bi u svakom postojao centar koji bi usmeravao pozive i ekipe po opštinama koje pripadaju okrugu.

Na telefon bi se javljali isključivo obučeni lekari i iskusne medicinske sestre, a postupali bi u skladu sa jedinstvenim protokolom za trijažu poziva.

To, recimo, mogu biti lekari koji su već radili pri Hitnoj pomoći ili zbog godina ne mogu više da izlaze na teren.

U Predlogu zakona o hitnoj medicinskoj pomoći se navodi da ovaj protokol treba da donese Ministarstvo zdravlja, ali da mora da sadrži:

  • Jasno definisan način postavljanja pitanja koja ne smeju biti sugestivna;
  • Jasno definisane situacije i stanja za koja se ne postavljaju dodatna pitanja i za koje se urgentna terenska ekipa šalje po prvom redu hitnosti;
  • Jasno definisane simptome sa bodovima za svaki simptom;
  • Jasno definisana prethodna ili trenutna oboljenja sa bodovima za svako oboljenje;
  • Zbir poena po kome se urgentna terenska ekipa šalje po prvom ili drugom redu hitnosti;
  • Savete za ukazivanje pomoći do dolaska urgentne terenske ekipe.

Nacrt zakona o hitnoj medicinskoj pomoći, između ostalog predviđa novčane kazne za one kod kojih ekipe dođu na osnovu lažno opisanih tegoba, kao i za one koji Hitnu pomoć zovu bez razloga.

D.Marinković

Pratite REШETKU na Facebook, Instagram, X (Twitter) i TikTok mreži. Budite uvek u toku!

Pretplati se
Obavesti o

Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi, kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Prilikom pisanja komentara vodite računa o pravopisnim i gramatičkim pravilima. Nije dozvoljeno pisanje komentara isključivo velikim slovima niti promovisanje drugih sajtova putem linkova. Komentare i sugestije u vezi sa uređivačkom politikom ne objavljujemo, kao ni komentare koji sadrže optužbe protiv drugih osoba. Objavljeni komentari predstavljaju privatno mišljenje autora komentara, odnosno nisu stavovi redakcije Rešetka portala.
Za više informacija pogledajte Pravila korišćenja.

4 Komentara
Najstarije
Najnovije Najviše glasova
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare

I u starom zakonu, stoji da se za lažne pozive ili lažno opisanih tegoba. Ipak ova glupost oko bodovanja i određivanja ko ima prioritet, je totalna glupost da je neviđeno. Kao da se javljač na konkurs za posao, čekaj da ti postavim milion pitanja, pa da te izbodujem, pa onda da ti saopštim broj bodova i da na kraju, sa druge strane začuješ : „Nije više potrebno, zovemo pogrebnu službu.“ Ako ne znamo, a očito ne znamo, zašto ovi naši veliki umovi ne uzmu protokole iz EU, prepišu ih i tako popune ovu prazninu, mada praznine ne treba biti, kada su u pitanju zdravlje i život. A što se tiče Božića, bolje bi mu bilo da da ostavku i mane se rukovođenjem jedne od najosetljivijih službi u zdravstvu i što bi reko Vučić, „bavi se nečim drugim“. Sve dok se u ovu službu ne dovedu stručni lekari, kulturni tehničari i sestre, stanje će biti sve gore i gore u to budimo uvereni.

Odmah savijte tabak u kojem ste naslovili dopis licno direktoru na ime i prezime koji nosi naslov Zahtev za slobodan pristup informacijama od javnog znacaja u skladu sa Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog znacaja
Pa dalje redjajte pitanja u ime gradjana.
Direktor ima rok po tom zakonu da odgovori. Po isteku roka pustite prekrsajnom sudu zahtev za pokretanje prekraajnog postupka protiv direktora. uz prilozen dokaz sa datumom kada ste postavili pitanje.

Lepo, kada sve ovo znaš, zašto ti to ne uradiš, skratićeš postupak a nećeš napraviti nikakvu grešku, koju bi smo svi mi mogli da je napravimo. Hajde umesto saveta uradi to!!!

Postovani Zorane, pisem kao zainteresovana strana, ne kao ostecena strana, niti imam medijski kapacitet da preko portala prenesem gradjanima informacije do kojih dodjem. Hteo sam da pomognem Draganu, kojeg ne uvazava direktor jer pobratimski slepo slusa Meska i ne shvata da Dragan postavlja pitanja u ime nas gradjana, ne u svoje ime. Mnogi ne znaju da je javna funkcija zauzdana zakonima, izmedju ostalog i zakonom koji nalaze informisanje javnosti. Obrazlozenje, razlog, po tom zakonu, nije potrebno. A pitanje moze postaviti svako. I pojedinac i udruzenje i novinar, bas svako. Verujte da vecina direktora jos ne zna svoje zakonske obaveze. Ali, oni koriste i kad mi ne poznajemo propis. Sta je sa pravom pacijenta? Da li je Zastitnik pacijenta i gradjana ukljucen. Je li neko obavestio Ministarstvo zdravlja? Tek kad u sirinu delujemo, njihov se ptostor suzava za sakrivanje propusta. Kaznio bi on njega da onda nece svi kaznjeni propevati sta on sve lose radi. Toga se on boji. Savestan rukovodilac bez pardona sankcionise zaposlene. Smutan prasta, da mu duguju pa im ispostavlja smutne racune, da za njega rade smutne stvari. Od gresnika regrutuje poslusnike. Sve je isto kao i u drzavi. Najbolji ministar je gresan ministar.