Leskovačko Javno preduzeće “Pijaca” krenulo je u aktivnu promociju svojih usluga preko društvenih mreža. U vreme kada se javna preduzeća bore za sopstveni opstanak na tržištu, leskovačka “Pijaca” odlučila je da postane pravi konkurent popularnim grupama na društvenim mrežama i na taj način poboljša svoje poslovanje u vreme pandemije korona virusa koje je ozbiljno ugrozilo ekonomski opstanak i mnogo većih “igrača”.
O novom poslovnom “potezu”, o tome da li će njegov primer slediti i ostala javna preduzeća od kojih se očekuju da krenu da se samostalno finansiraju, ali i odugovanjima i problemima u kojima se nalazi leskovačka “Pijaca” razovarali smo sa direktorom ovog javnog preduzeća Milanom Stojkovićem.
Rešetka: Intezivirane kampanje javnih preduzeća preko društvenih mreža i takav vid komunikacije sa građanima nije učestao među sličnim ustanovama u našem gradu. Da li smatrate da ćete na ovaj način privući više mušterija, ali zakupaca na svojim tezgama?
Direktor: Kampanje koje sprovodimo na društvenim mrežama imaju za cilj pre svega promociju naše komunalne delatnosti, poštovanje načela transparentnosti u radu ali i promociju kulture odlaska (dolaska) na naše pijace. Naravno promocija ima i poslovnu dimenziju jer direktno utiče na povećan broj potrošača te indirektno na veću zainteresovanost zakupaca naših proizvoda (prodajnih prostora, tezgi). Mnogo zakupaca, potrošača, sugradjana nam se obraća putem društvenih mreža. Šalju nam pohvale, ali su za nas bitnije sugestije koje ukazuju na probleme i nepravilnosti koje ispravljamo u granicama mogućnosti. Jedna od skorašnjih sugestija ticala se glavnog ulaza u Pijacu br. 1 u ulici Južnomoravskih brigada br. 100, koji je bio skoro u potpunosti nepristupačan za posetioce. Taj problem smo rešili, uredili ulaz na obostrano zadovoljstvo izlagača i posetioca.
Rešetka: Od ukupnog broja tezgi (koliki je to broj?) na leskovačkim pijacama, koji broj kapaciteta je popunjen u ovom trenutku?
Direktor: JP „Pijaca“ Leskovac trenutno ima 1299 tezgi, a njihova popunjenost se menja na dnevnom nivou zbog sezonskog karaktera poslovanja preduzeća. Naime, kada je sezona poljoprivrednih proizvoda u punom jeku, zauzetost naših tezgi kreće se do 70% od ukupnog kapaciteta. Popunjenost kapaciteta u zimskom periodu iznosi jedva 30% od ukupnog broja raspoloživih tezgi. Trenuno je pod zakupom 671 pijačna tezga.
Rešetka: Pokrenuli ste i javnu grupu na Fejsbuku po ugledu na već jako popularnu grupu “Leskovačka online pijaca” koja je formirana u vreme proglašenog vanrednog stanja zbog pandemije korona virusa. Čini se da im polako postajete “ozbiljna konkurencija”.
Direktor: Facebook stranice JP „Pijaca“ Leskovac imaju za cilj da promovišu kulturu odlaska, odnosno, dolaska na naše pijace. Naša kampanja #dodjinapijac u poslednje vreme je izuzetno zapažena. Marketing istraživanja, naročito kada su tehnike prodaje u pitanju, pokazala su da je za svaku kupovinu procentualno presudan „manuelno-vizuelni“ faktor. To znači da se kupci uživo mogu uveriti u kvalitet proizvoda i odlučiti da kupe. Zato mi sa naših stranica na društvenim mrežama pozivamo sugradjane da dodju na pijacu i lično se uvere u kvalitet naših izlagača, a time u odredjenoj meri vratimo naviku – „kulturu“ odlaska (dolaska) na naše pijace. Ohrabruje me činjenica da (pošto sam konstantno na terenu sa svojim saradnicima) vidim mnogo mladih ljudi na pijaci i u svojstvu potrošača, ali i u svojstvu zakupaca. Slažem se da su online pijace i facebook stranice bile trenutan odgovor na pandemiju i postale značajan kanal prodaje proizvoda i usluga, ali ne mogu reći da su nam online platforme direktna konkurencija. Više su trgovinski lanci koji u sklopu svojih prostora imaju tezge sa voćem i povrćem naša konkurencija, ali na osnovu „manuelno-vizuelnog“ utiska, siguran sam da je kvalitet na prostoru JP „Pijaca“ Leskovac.
Rešetka: Kako građani reaguju na ovakav vid kontakta sa njima?
Direktor: Naše objave koje obiluju fotografijama sa pijace, tezge pune voća i povrća, tezge pune različite robe na našim robnim pijacama, pijačni barometar koji svakodnevno možete naći na našim stranicama, izazivaju pozitivne reakcije. Svako od sugradjana ima nekog svog izlagača od koga redovno kupuje, koga godinama poznaje pa se upravo tu na našim pijacama dogadja nešto što je više od kupovine, nešto što najviše liči na ritual ispijanja jutarnje kafe. Prema rečima pratilaca, objave bude želju za novim ritualom odlaska na pijacu, pazarenja, cenkanja, degustacije proizvoda. Tu atmosferu koju pokušavamo da promovišemo u vidu objava ništa ne može zameniti.
Rešetka: Koliko ovakav vid oglašavanja i kontakta sa građanima pospešuje rad javnog preduzeća koje je, kako znamo i kako bi trebalo, da se finsira iz sopstvenih izvora prihoda?
Direktor: Na poslovne efekte preduzeća više utiču mail kampanje koje sprovodimo animirajući potencijalne zakupce. Nihova prednost je što se direktno obraćamo portfoliju potencijalnih zakupaca sa konkretnim proizvodima i ponudama na osnovu zvaničnih cenovnika našeg preduzeća. Ovaj vid makretinga je doprineo da danas imamo konkretno na kvantaškoj pijaci 100% viši broj zakupljenih izlagačkih mesta nego u istom periodu svih prethodnih godina od osnivanja Kvantaške Pijace.
Rešetka: Da li očekujete da i ostala javna predueća u gradu slede vaš primer ovakvog vida promocije?
Direktor: To bih prepustio menadžmentima drugih javnih preduzeća. U odgovoru bih iskoristio priliku da se zahvalim timu svojih saradnika koji vode online kampanje i promocije. Samo interesovanje Vaših čitalaca za ovu temu dovoljno pokazuje da rade odličan posao.
Rešetka: U aprilu ove godine radnicima ste dugovali 11,5 plata. Da li postoji plan njihove isplate i kakve će biti dinamika?
Direktor: JP Pijaca na današnji dan ima 11,5 neisplaćenih zarada (6 zarada iz 2017. godine, 2,5 zarada iz 2016. godine, i 2 zarade iz 2020.godine, jedna zarada iz 2021. godine. Dinamika isplate postoji i u skladu je sa aneksom sporazuma koje je većina zaposlenih potpisala.
Rešetka: Koliki je prihod preduzeća bio u prošloj godini, s obzirom da znamo koliko je bila teška zbog pandemije korona virusa, i koliki prihod očekujete u ovoj?
Direktor: Prošlogodišnji prihod iznosio je 109 693 696 dinara a ovogodišnja očekivanja su da prihod bude 144 250 000 dinara. Vrlo je teško govoriti o 2020. godini kada je zbog bezbednosti naših suradjanja preduzeće bilo zatvoreno skoro puna dva mesaca. Efekti tog pada prihoda se osećaju i danas. Proteklih meseci 2021. godine smo bili u granicama naplate iz prethodnih godina, ali preduzeće čije poslovanje najviše zavisi od uspešnosti sezonskih poljoprivrednih kultura realno uvek ima više faktora koji negativno utiču na poslovanje. Ako tome dodamo i prezaposlenost o kojoj sam govorio i na sednici Skupštine, jasno je da je u ovako koncipiranom privrednom subjektu izuzetno teško da planovi budu u granicama realnih i ostvarivih. Ohrabruje nas to što smo u četvrtom kvartalu prošle godine ipak uspeli da prevazidjemo naplatu iz prethodnih godina.
Rešetka: Zbog zatvaranja leskovačkih pijaca tokom marta i aprila prošle godine usled pandemije, što je uslovilo loše poslovanje, rad sa gubicima se nastavio i u zimskim mesecima ove godine, pa ste zatražili kredit od 5 miliona dinara, koji će vam “pokriti” JKP Vodovd. Kako mislite da vratite taj kredit?
Direktor: Pijaca kao preduzeće „sezonskog“ karaktera prethodnih godina je uvek imalo negativan trend poslovanja u zimskim mesecima upravo zbog toga što prestaje sezona poljoprivrednih proizvoda od kojih mi imamo najveće prihode.Negativan trend je prestajao tek tokom letnjih meseci. Upravo da bismo predupredili osetne postpandemijske efekte odlučili smo da zatražimo garanciju za kreditni aranžman koji bi nam služio za tekuću likvidnost. Preduzeće ovakve kredite vraća u periodu kada je sezona u punom jeku i višak sredstava iz prihoda iskoristi za izmirenje ovakvih aranžmana. Do sada je preduzeće više puta ulazilo u ovakve aranžmane i oni su uvek uspešno okončani. Napomenuo bih da je 5 miliona dinara manje od 5% našeg ukupnog prihoda.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, kao i Twitter nalogu.
Direktor zna kako se to radi,jedan od aktivnijih botova na jugmediji